Ansökan om avbetalningsplan för månadsfakturor

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Har du fått en faktura från någon av Gnosjö kommuns verksamheter som du inte kan betala? Exempelvis barnomsorg, äldreomsorg, musikskola med mera. Nedan framgår för vad som gäller.

 För avbetalningsplaner för månadsfakturor

Grundregleln är att du kan som längst välja en avbetalningsplan som sträcker sig över 12 månader, förutom för fakturor gällande vatten och avlopp som där du kan få 24 månaders uppskjutning.

Du kan endast upprätta en ny avbetalningsplan när den innevarande är slutbetald. Du kan alltså inte ha flera avbetalningsplaner igång samtidigt. Likaså får du heller inte ha några inkasso-ärenden.

För uppskjutning och förflyttning av förfallodatum av fakturor.

 I detta fallet förväntas du betala hela beloppet på vald dag eller datum. Du gör alltså ingen avbetalning på fakturan.

 Du kan som längst skjuta upp din betalning i 3 månader, dvs flytta fram hela beloppet på din faktura.

  • Gnosjö kommun kommer inte att skicka ut några inbetalningskort eller påminnelser. Betalaning ska skickas in enligt planen som är uppgjord eller det datum du har skjutit upp din betalning till. Om vi ej får betalning enligt avtal så kommer vi att skicka fakturan vidare till vårt inkassobolag.
  • Du betalar till bankgirot som står på din originalfaktura och använder samma ocr nummer till samtliga avbetalningar

 Logga in med din egen e-legitimation

Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten, exempelvis Mobilt BankID. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fakturanummer
  • Kundnummer

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa