Begäran om registerutdrag
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten kan du lämna en begäran om registerutdrag
Enligt dataskyddsförordningen artikel 15 (Rätt till information) har du som enskild rätt att begära ett enhetligt registerutdrag från Gnosjö kommun, vilket innehåller en sammanfattning över alla register du önskar få reda på om du finns med i och som Gnosjö kommun är ansvariga för.
Vilken information får du?
För varje register du finns med i får du följande information:
- Syftet med behandlingen
- De kategorier av personuppgifter som behandlas (exempelvis ditt namn, personnummer eller adress)
- Från vem personuppgifterna i behandlingen inhämtas ifrån
- Om det förekommer automatiserat beslutsfattande i behandlingen
- I de fall dina personuppgifter har lämnats ut: de mottagare/kategorier av mottagare som personuppgifter har lämnats till och varför
- Om möjligt under vilken period personuppgifterna behandlas (vilka gallringsrutiner som finns)
Kostnader i samband med registerutdrag
Att begära ett registerutdrag är som standard avgiftsfritt. Du kan dock bli nekad eller ombedd att betala en administrativ avgift ifall din begäran är orimlig eller väldigt repetitiv (DSF-artikel 12.5). Skulle så vara fallet, kommer du bli kontaktad.
Handläggningstid
Gnosjö kommun behandlar din begäran om registerutdrag inom en månad. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader om din begäran är särskilt omfattande. Om de begärda uppgifterna av någon anledning inte kan lämnas ut kommer du att få besked om det. Du kommer få ett automatiskt e-postmeddelande när kommunen har behandlat färdigt din begäran och registerutdraget kommer att lämnas till dig via e-tjänsten.
Skyddad identitet
Om du eller ditt barn har skyddad identitet ska du inte använda denna e-tjänst. Ta istället kontakt med Gnosjö kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter på Behandling av personuppgifter | Gnosjö kommun (gnosjo.se)
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringGnosjö kommuns dataskyddsombud nås via e-post dataskyddsombud@gislaved.se. Information om dataskyddsombudet finns på Dataskyddsombud | Gnosjö kommun (gnosjo.se)
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@gnosjo.se
Magnus Handell
magnus.handell@gnosjo.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Registerutdrag för person som du företräder (exempelvis som god man) behöver styrkas genom intyg
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Begäran om registerutdrag
- Ange verksamhet du vill ha utdrag ifrån
- Förhandsgranska
- Skicka in